reklama

Dosť bolo rozkrádania

Na začiatku bol môj osobný predvolebný sľub. Predvolebný program SaS a jeho časť Boj proti korupcii, ktorú som mal na starosti, obsahoval prísľub, že ak nám dáte dôveru, zamedzíme rozkrádaniu peňazí nás všetkých napríklad aj zabránením uskutočňovania nehoráznych tendrov, pri ktorých naša krajina prišla o milliardy eur. Málokto mi vtedy veril, že to nie sú iba prázdne reči alebo iba moja naivná predstava, z ktorej ma vysoká politika veľmi rýchlo "vylieči". Dnes, iba pár mesiacov po mojom zvolení do parlamentu, môžete tento sľub definitívne považovať za splnený.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (166)

Pán prezident totiž podpísal novelu Zákona o verejnom obstarávaní, ktorú som inicioval a viedol až do úspešného zakončenia, vďaka čomu sa od 1. apríla 2011 okrem iného stávajú napríklad aj "nástenkové tendre" minulosťou.

Poniektorí z dnešného stavu usudzujú, že to celé vlastne nestojí za reč, pretože nie je žiadnym umením predkladať návrh zákona, ktorý bol predsa tématicky obsiahnutý aj v programovom vyhlásení vlády. Tak len na okraj pripomeniem, že púť tejto novely začala vlastne už pri tvorbe predvolebného programu SaS. Bojoval som ako lev, aby som do neho presadil opatrenia, ktoré by napríklad aj vo verejnom obstarávaní priniesli výrazné zlepšenie, výsledkom čoho bolo, že volebný program strany SaS v oblasti Boja proti korupcii bol označený odbornou verejnosťou za jeden z najlepších. Do programového vyhlásenia vlády sa tak neskôr prirodzene dostali aj protikorupčné opatrenia, ktoré boli rozpracované jedine vo volebnom programe strany SaS. A čo ma teší, bolo to vrátane takých, s ktorými som na verejnosť prišiel prvý a následne "zľudoveli" - teda sa v protikorupčnom boji začali chápať ako samozrejmosť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keďže nie som typ, ktorý rozpráva do vetra, hneď po mojom zvolení do parlamentu som robil všetko pre to, aby sa moje sľuby začali plniť čo najskôr. Keďže v septembri minulého roka vláda neschválila novelu tohto zákona z dielne Úradu pre verejné obstarávanie, rozhodol som sa konať. Zvolal som preto pracovnú skupinu so zástupcami exekutívy, parlamentu, mimovládnych organizácií, súkromného sektora a spolu s predstaviteľmi Úradu pre verejné obstarávanie sme spoločne identifikovali najzávažnejšie problémy verejného obstarávania, ktoré sa dlhé roky nedarilo napraviť a reálna legislatívna práca začala. Nebudem zachádzať do podrobností o tvorbe a schvaľovaní tejto novely, môžem však povedať, že protitlak proti zmenám bol vysoký. Pravidelne sa objavovali požiadavky na vypustenie veľkých celkov tejto novely a to až tak, že ak by som im podľahol, neostane z tej novely nič. Sú skupiny ľudí, ktoré by takýto výsledok pochopiteľne privítali, ale ja sa tak ľahko nevzdávam. Proces zmien k lepšiemu verejnému obstarávaniu bol s veľkým vypätím síl po niekoľkých mesiacoch tvrdej práce a vyjednávaní úspešne zavŕšený.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A čo všetko vlastne táto novela prináša?

1. Transparentnosť: Sprehľadňuje sa proces verejného obstarávania, pretože doteraz boli mnohé informácie ukrývané a manipulatívne zneužívané. Zavádza sa maximálna transparentnosť naprieč celým verejným obstarávaním vznikom povinnosti všetky dôležité informácie o priebehu verejných obstarávaní zverejňovať. Prevratnou novinkou je dokonca zverejňovanie aj nevíťazných ponúk, aby každý mohol posúdiť, či v súťaži naozaj vyhral najlepší. Informácie o obstarávaniach sa budú zverejňovať tak, aby si každý mohol nad nimi vytvoriť štatistiky a prehľady podľa vlastnej potreby. Tým sa konečne vytvorí priestor aj pre tzv. "benchmarking" - jednoduché vzájomné porovnávanie efektivity obstarávania jednotlivých obstarávateľov v rámci celého Slovenska. Už žiadne utajené tendre, žiadne plytvanie verejnými zdrojmi bez kontroly verejnosti a neuveriteľné cenové rozdiely medzi obstarávaniami v rôznych končinách nášho štátu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

2. Kontrolu: Sprísňujú sa kontrolné mechanizmy, pretože doteraz mnohí obstarávatelia konali protizákonne alebo sa zákonu úplne vyhýbali a príslušné úrady a orgány činné v trestnom konaní boli pasívne. Rozširuje sa preto okruh organizácií, ktoré nemuseli a už budú musieť obstarávať podľa tohto zákona, znížením limitov určujúcich typ obstarávania sa sprísňujú podmienky aj pre napr. samosprávy, sprísňujú sa podmienky častokrát zneužívaných tzv. užších súťaží a zároveň sa zavádza jednoznačná povinnosť úradov a prokuratúry konať v prípadoch porušenia tohto zákona. Už žiadne výhovorky obstarávateľov, ani ich kontrolórov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

3. Efektivitu: Obmedzujú sa možnosti manipulácie súťaží, pretože doteraz boli častokrát v skorumpovanom prostredí vopred dohodnutí určení víťazi spravidla s nadhodnotenými ponukovými cenami a zákon bol zneužívaný na vyraďovanie ostatných "nepohodlných" a spravidla lacnejších účastníkov súťaže. Ruší sa preto automatické vyraďovanie uchádzačov v obstarávaní iba na základe formálnych nedostatkov ich ponúk alebo iba kvôli nižšej ponúknutej cene, ako dal dopredu dohodnutý víťaz. Zároveň sa postupne zavádza povinnosť realizácie elektronických aukcií, vďaka ktorým pri splnení kvalitatívnych podmienok súťaž vyhrá vždy uchádzač s najnižšou ponúknutou cenou. Už žiadne dopredu vyhrané zmanipulované obstarávania s premrštenými ponukami, kde sú poctiví a rovnako kvalitní uchádzači s lepšími cenami vyhadzovaní zo súťaže kvôli banalitám alebo absurdným dôvodom.

A čo je vlastne cieľom?

Presvedčiť uchádzačov vo verejnom obstarávaní, že má zmysel skutočne a poctivo súťažiť a že verejné zákazky nie sú iba pre vyvolených, ktorí "podmastili" koho sa len dalo. Jedine zvýšeným záujmom subjektov o verejné obstarávanie sa môže zlepšiť dohľad, hospodárnosť a efektivita nakladania s verejnými prostriedkami. Podľa neoficiálnych informácií dosiahla korupcia vo verejnom obstarávaní také rozmery, že uplatňovanie týchto nových pravidiel pravdepodobne dokáže "zlacniť" verejné obstarávanie na Slovensku o STOVKY miliónov eur ročne. To sú peniaze, ktoré nám dennodenne chýbajú na školy, ihriská, cesty, nemocnice, vedu a výskum a projekty, ktoré by svet presvedčili o tom, že Slovensko je krajina, v ktorej sa poctivo žiť a pracovať oplatí.

Na záver ďakujem všetkým mojim spolupracovníkom, ktorí sa na tejto novele podieľali (obzvlášť p. Beblavému, ktorý sa postaral o veľmi dôležité rozšírenie okruhu obstarávateľov), takisto všetkým ľuďom, ktorí ma na mojej ceste podporovali a podporujú, rovnako kolegom poslancom, ktorí za toto dielo hlasovali a v neposlednom rade aj pánovi prezidentovi, ktorý novelu zákona na moje veľké prekvapenie podpísal a nevrátil do parlamentu.

No a úplne na koniec želám všetkým rezignovaným, aby sa mojou vierou, že sa veci dajú zlepšovať, čo najskôr nakazili. Len treba vyhrnúť rukávy a ono to ísť jednoducho musí :)

Kamil Krnáč

Kamil Krnáč

Bloger 
  • Počet článkov:  89
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSpoločnosť

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu