Najvyšší diaľničný most na svete "Viaduc de Millau" stojí vo Francúzsku, v niektorých miestach je vyšší ako Eiffelova veža, jeho dĺžka je 2,5 km, bol financovaný formou PPP projektu a jeho celková cena dosiahla výšku 394 miliónov eur. Francúzskych daňových poplatníkov nestál ani cent. Projekt bol totiž financovaný súkromnou firmou, ktorá má právo 75 rokov za prejazd vyberať mýto. Ak však most bude dosahovať výrazné zisky skôr ako bolo plánované, francúzska vláda má zmluvne zakotvenú možnosť prevziať most do štátnej opatery skôr.
Prvý balík PPP projektov na Slovensku by mal realizovať diaľnicu medzi Martinom a Prešovom, jej dĺžka by mala byť 75 km a počas 30-tich rokov by sa mala jej cena vyšplhať na 9,13 miliardy eur. Zaplatíme si ju z daní všetci, napriek tomu sa za ňu bude vyberať mýto tiež. Najprv za nákladné autá a o pár rokov možno aj za osobné.
Teraz vám položím otázku. Ktorý kilometer je podľa vás v priemere drahší: kilometer najvyššieho diaľničného mostu na svete (vrátane príjazdov) alebo kilometer bežnej diaľnice pod Tatrami?
Správna odpoveď znie, že sú drahé takmer rovnako - cca 120 miliónov eur!
Čo z toho vyplýva? Že buď Francúzi nemajú tušenia, ako má vyzerať správny sociálny štát, alebo nám potom náš pán premiér, kujón jeden, zabudol prezradiť, že za Martinom bude čoskoro stáť veľkolepé architektonické dielo svetového formátu. Ešte pár takýchto PPP projektov a onedlho sa vrhneme po vzore Francúzov na žaby aj my. Ale od hladu.